Tässä on hankkeen aikana kerättyjä vinkkejä, miten opettajana voit ottaa huomioon lukivaikeuden opetuksessasi. Aloita pienin askelin, itsellesi ja omaan opetukseesi sopivasti.
- Motivoi ja kannusta sekä luo turvallinen oppimisympäristö.
Jos opiskelijalla on lukivaikeus, on erityisen tärkeä vahvistaa hänen minäpystyvyyttään. Sinä osaat, sinä opit! Turvallisen oppimisympäristön luominen luo hyvän pohjan oppimiselle. - Käytä monipuolisia oppimismateriaaleja. Yksi oppii toisella tavalla, toinen toisella tavalla. Ohjaa opiskelijoita myös löytämään omat vahvuutensa.
- Tässä vielä muutama vinkki materiaalin valmistamiseen
Muista, että mikä toimii toisella oppijalla, ei välttämättä toimikaan toisella.
- Selkeä fontti ja riittävä fonttikoko, esim. Arial, koko 12. Käytä fonttia, jossa ei ole ylimääräisiä väkäsiä. Jotkut hyötyvät myös Open Dyslexic -fontista.
- Harvennettu kirjainväli (1pt).
- Riittävä riviväli (1,5).
- Tee tekstistä ilmavaa. Käytä tekstin jaottelussa apuna numeroita tai pisteitä/viivoja.
- Riittävän lyhyet rivit.
- Tekstin tasaus vasemmalle.
- Älä käytä lihavointia tai isoja kirjaimia osoittamaan otsikoita. Käytä lihavointia muutenkin maltillisesti. Myöskään alleviivausta ja kursivointia ei suositella.
- Vaihda taustaväri valkoisesta vaaleaan pastelliin.
- Pidä opittavat kokonaisuudet riittävän lyhyinä, esimerkiksi 5 tai 10 lausetta per tehtävä. Yleensä tehtävissä käytetään parillista määrää lauseita.
- Tee selkeät tehtävänannot. Käskymuoto toimii yleensä hyvin. Kaksikielisissä tehtävänannoissa laita kielet eri riville siten, että lukija löytää helposti oman kielensä.
- Vältä ylimääräisiä viivoja, yhtäsuuruusmerkkejä, kauttaviivoja ja muita erikoismerkkejä.
- Harjoituksissa panosta lyhyyteen ja selkeyteen. Älä laita esimerkiksi liian monta aukkoa peräkkäin.
- Lisää ääntä ja selventäviä kuvia mahdollisuuksien mukaan. Voit myös vinkata Microsoftin syventävästä lukuohjelmasta ja kuuntelumahdollisuudesta esimerksi Edge-selaimen avulla.
- Tekstit on hyvä olla pienissä osissa siten, että sanasto on joko vieressä tai heti tekstin jälkeen.