Lukivaikeuden huomioiminen omassa opetuksessa

Tässä on hankkeen aikana kerättyjä vinkkejä, miten opettajana voit ottaa huomioon lukivaikeuden opetuksessasi. Aloita pienin askelin, itsellesi ja omaan opetukseesi sopivasti.

  1. Motivoi ja kannusta sekä luo turvallinen oppimisympäristö.
    Jos opiskelijalla on lukivaikeus, on erityisen tärkeä vahvistaa hänen minäpystyvyyttään. Sinä osaat, sinä opit! Turvallisen oppimisympäristön luominen luo hyvän pohjan oppimiselle.
  2. Käytä monipuolisia oppimismateriaaleja. Yksi oppii toisella tavalla, toinen toisella tavalla. Ohjaa opiskelijoita myös löytämään omat vahvuutensa.
  3. Tässä vielä muutama vinkki materiaalin valmistamiseen

    Muista, että mikä toimii toisella oppijalla, ei välttämättä toimikaan toisella.
  • Selkeä fontti ja riittävä fonttikoko, esim. Arial, koko 12. Käytä fonttia, jossa ei ole ylimääräisiä väkäsiä. Jotkut hyötyvät myös Open Dyslexic -fontista.
  • Harvennettu kirjainväli (1pt).
  • Riittävä riviväli (1,5).
  • Tee tekstistä ilmavaa. Käytä tekstin jaottelussa apuna numeroita tai pisteitä/viivoja.
  • Riittävän lyhyet rivit.
  • Tekstin tasaus vasemmalle.
  • Älä käytä lihavointia tai isoja kirjaimia osoittamaan otsikoita. Käytä lihavointia muutenkin maltillisesti. Myöskään alleviivausta ja kursivointia ei suositella.
  • Vaihda taustaväri valkoisesta vaaleaan pastelliin.
  • Pidä opittavat kokonaisuudet riittävän lyhyinä, esimerkiksi 5 tai 10 lausetta per tehtävä. Yleensä tehtävissä käytetään parillista määrää lauseita.
  • Tee selkeät tehtävänannot. Käskymuoto toimii yleensä hyvin. Kaksikielisissä tehtävänannoissa laita kielet eri riville siten, että lukija löytää helposti oman kielensä.
  • Vältä ylimääräisiä viivoja, yhtäsuuruusmerkkejä, kauttaviivoja ja muita erikoismerkkejä.
  • Harjoituksissa panosta lyhyyteen ja selkeyteen. Älä laita esimerkiksi liian monta aukkoa peräkkäin.
  • Lisää ääntä ja selventäviä kuvia mahdollisuuksien mukaan. Voit myös vinkata Microsoftin syventävästä lukuohjelmasta ja kuuntelumahdollisuudesta esimerksi Edge-selaimen avulla.
  • Tekstit on hyvä olla pienissä osissa siten, että sanasto on joko vieressä tai heti tekstin jälkeen.