Opettajalle

Miten lukivaikeus on pyritty huomioimaan Enkel svenska -materiaalissa? 
 

  • Teksteissä käytetään fonttia Arial koossa 12. Kirjainväli on hieman harvennettua (1p) ja teksti on tasattu vasemmalle. Riviväli pdf-tiedostoissa on 1,5. Pohjaväri verkkosivustolla on vaalean pastellin värinen. Pdf-tiedostoissa pohjaväriä ei ole vaihdettu, vaan niissä opiskelija pystyy käyttämään esimerkiksi syventävää lukuohjelmaa. Tekstin tummennusta on käytetty harkiten.
  • Teksteissä on pyritty käyttämään riittävän yksinkertaisia lauserakenteita ja lyhyitä rivejä. Verkkosivu saattaa skaalata tekstin käyttäjän näytöstä riippuen kuitenkin hieman eri tavoin. Parhaiten muotoilut tulevat esiin Pdf-tiedostoissa. 
  • Verkkosivuilla tekstit ovat pienissä osissa ja sanasto on heti tekstin vieressä. Pdf-tiedostoissa sanastot ja tekstit on tallennettu eri tiedostoihin.
  • Tekstit ja sanastot ovat kuunneltavissa suomenruotsilla. Osassa H5P-tehtäviä on myös ääni.
  • H5P-tehtävien rakenne asettaa joitakin rajoituksia tehtäviin esimerkiksi taustavärin muokkauksessa. Tehtävissä on pyritty panostamaan selkeyteen ja väljyyteen sekä riittävään lyhyyteen.
  • Tehtävänannot ovat lyhyet ja mahdollisimman selkeät. Ne ovat yleensä käskymuodossa. Suomen- ja ruotsinkieliset tehtävänannot ovat omalla rivillään. Sanat ja lauseet ovat tehtävissä numeroitu. Osassa tehtäviä on kuuntelumahdollisuus. Kaikki tehtävätyypit eivät valitettavasti mahdollista ääntä, eikä kaikkea pystytty äänittämään tämän hankkeen puitteissa. 
  • Videot on tehty mahdollisimman selkokielisiksi ja ne on puhuttu hitaasti ja selkeästi artikuloiden suomenruotsilla. Videot pystyy kuuntelemaan joko tekstitettynä tai ilman. YouTube mahdollistaa myös nopeamman tai hitaamman kuuntelunopeuden.
  • Alta voit ladata ohjeen kirjainvälin harventamiseen ja rivivälin muokkaukseen Microsoft Wordissa.


Linkkejä

Julkaisusta löydät tietoa lukivaikeudesta, konkreettisia vinkkejä opetukseen sekä kokemusasiantuntijan tarinan. Lättläst stödmaterial -hankkeen julkaisu osana yhteisjulkaisua, sivut 86-90.